E-Learning - A
• Learning from electronic devices (any: PC, e-reader, laptop, tablet…).
• All the information is in electronic form.
E-learning can use the Internet for delivery of material and interaction of participants, and may not be used (e-course, where the interaction is with the "learning program" in that forms: e-course, electronic textbooks, etc., it is may be learning with PC in the classroom)/
Distance learning (participants are separated in time and space) is in two forms:
• Network (electronic) - for information delivery and interaction using the Internet - B
• Correspondence (its share is negligible). An example School ESHKO http://eshko.ua - C
Now distance learning has become almost completely electronic - B
Mobile learning is included in the e-learning. The main difference - the use of "portable devices."
• Learning from electronic devices (any: PC, e-reader, laptop, tablet…).
• All the information is in electronic form.
E-learning can use the Internet for delivery of material and interaction of participants, and may not be used (e-course, where the interaction is with the "learning program" in that forms: e-course, electronic textbooks, etc., it is may be learning with PC in the classroom)/
Distance learning (participants are separated in time and space) is in two forms:
• Network (electronic) - for information delivery and interaction using the Internet - B
• Correspondence (its share is negligible). An example School ESHKO http://eshko.ua - C
Now distance learning has become almost completely electronic - B
Mobile learning is included in the e-learning. The main difference - the use of "portable devices."
The communication is done over wireless networks – D.
In "pure e-learning is often used PC and wired networks» - A.
- Mobile e-learning - learning in the classroom with the use of mobile devices, wireless networks - D.
- Mobile distance learning. The educational process is carried out outside the university. Asynchronous interaction. Information can be posted online and downloaded to the device itself (online and offline kinds). - E
RESUME:
1. E-learning can be not distance and no mobile (training on the computers in the class) - A
2. Distance learning is almost entirely electronic - B
3. Distance learning can be not electronic (almost died. ESHKO) - C
4. Mobile learning is fully electronic - D
5. Mobile learning can be not distance (the use of mobile devices in the classroom) – D
6. Mobile learning can be distance (offline and online) – E
I apologize for the bad English. I hope you understand my thoughts.
1. E-learning can be not distance and no mobile (training on the computers in the class) - A
2. Distance learning is almost entirely electronic - B
3. Distance learning can be not electronic (almost died. ESHKO) - C
4. Mobile learning is fully electronic - D
5. Mobile learning can be not distance (the use of mobile devices in the classroom) – D
6. Mobile learning can be distance (offline and online) – E
I apologize for the bad English. I hope you understand my thoughts.
1) Под какую букву подпадает вариант - интранет, учзаведение, одно здание, разные классы(аудитории), учитель или контент на машине в одном классе, доступ к учителю или контенту из других классов?
ОтветитьУдалить2)Дистанционное, удаленное - сколько метров, километров разделять должны источник и получатель?
3)Куда подпадает обучение (видеокассеты,видеодиски +бытовой плэйер, пересылка по почте обычной). Является ли это электронным обучением? Или это электрообучение?
ОтветитьУдалитьПо моему скромному мнению первый вариант ДО. Я к сожалению не помню ссылку (поищу обязательно дам), но в сети есть именно такой пример как Вы сказали и его фактически определяют как ДО. Там говориться примерно так. Разделение может быть и небольшим - в рамках университета (компании) в рамках одного корпуса...
ОтветитьУдалитьУже жду вопроса по поводу соседних аудиторий.... ))))
Третий вариант есть тоже ДО - С (Фактически это школа ЕШКО - ассинхронное взаимодействие). Моя жена как-то училась у них. Получала рабочие тетради, диски с фильмами, выполняла задания. Если что, звонила им по телефону для консультаций. А потом отсылала материалы по почте. Но этот тип уже умирает - полностью электронным его назвать нельзя, так как не вся информация в электронном виде.
Хотя копаться слишком глубоко в понятиях тоже неблагодарное дело. В mobimooc один из слушателей фактически поддержал мнение И. Травкина , высказанное на итоговом вебинаре "елернинг про" в конце 2011 года, что надо говорить просто "обучение" уже не надо жонглировать терминами дистанционное электронное, дистанционно-электронное...., заочно-дистанционно ....
А вы как думаете?
электронное, нейтронное, нано, микро...
ОтветитьУдалитьвот вот ))
ОтветитьУдалитьI never thought about the fact that mLearning can indeed be both distant and non-distant... that is so true, and puts another perspective on anywhere, anytime. I always looked upon it from a distance point of view, and did not realize that classroom mLearning is of course non-distant. Thank you!
ОтветитьУдалитьThank you too for great comment
ОтветитьУдалить